Puhujat – Speakers
Kiti Müller
Kiti Müller on neurologi, Työterveyslaitoksen Aivot ja työ -tutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja, Aalto-yliopiston opettaja ja kolumnisti. Hän on tutkinut mm. monimuuttujaisen tiedon hahmottamisen neuroergonomiaa sekä miten tiedon louhintaa ja visualisointeja voidaan hyödyntää sen ymmärtämisessä. Terveyden edistämisen keskus palkitsi hänen kirjansa Aivokutinaa vuoden parhaana terveysaineistona.
Kiti Müller is a neurologist, the research director of the Brain and Work research center at the Finnish Institute of Occupational Health, adjunct professor at Aalto University and columnist. One of her research areas is the neuroergonomics of information technology applications and making sense of large multiparametric data sets via new data mining approaches and data visualisation.
Kiti Müller’s presentation is in Finnish.
http://kitimuller.com
http://www.tiede.fi/tiedekokki
https://twitter.com/KitiMuller
Jyrki Vanamo

Paloma Pérez Lucero
Paloma Pérez Lucero toimii projektipäällikkönä ruotsalaisen TT Nyhetsbyrån -uutistoimiston tilausgrafiikkatoimituksessa. Hän on opiskellut graafista suunnittelua Universidad de Chilessä ja toiminut ammattimaisena suunnittelijana vuodesta 2003 alkaen useissa eri uutistoimituksissa sekä Chilessä että Ruotsissa.
Paloma Pérez Lucero works as project manager for infographics on demand at TT News Agency in Stockholm. She studied graphic design at Universidad de Chile and got introduced to info graphics through professional practice in 2003, at the infographic department of the newspaper La Tercera. Since then Paloma has been working with infographics at several newsrooms both in Chile and Sweden.
http://grafikbloggen.wordpress.com
https://twitter.com/palomangelica
Uldis Leiterts

Uldis Leitertsin puheenvuoro on englanninkielinen.
Uldis Leiterts is graphic designer, news geek and co-founder of Infogr.am, a data visualisation company that has grown to become one of the most popular tools for creating infographics. Based in Riga and San Francisco, Infogr.am’s clients include BBC, The Wall Street Journal, Washington Post and many others. Its infographics reach an audience of 10 million people monthly.
Data visualisation used to be complicated and expensive. Two years ago Infogr.am pioneered automated data visualisation industry making infographics possible for anyone. Our brain is wired to side with stories instead of data, often it leads to wrong decisions. Data visualisation translates numbers into stories, making them easy to understand. In his speech Leiterts will cover how visualised data can bring transparency and accountability into journalism, education and business and why it’s important to teach it in kindergarden.
Esa Mäkinen
Esa Mäkinen on Helsingin Sanomien datajournalismista vastaava uutispäällikkö. Hän on tehnyt datajournalismia Helsingin Sanomissa vuodesta 2010.
Esa Mäkinen is the news editor for data & interactives at Helsingin Sanomat, the biggest daily newspaper in the Nordic countries. His work at the paper has focused on data journalism from 2010.
Esa Mäkinen’s talk is in Finnish.
http://esamakinen.fi/
https://twitter.com/EsaMakinen
Annamari Vänskä
Filosofian tohtori Annamari Vänskä toimii tutkijana Turun yliopiston ihmistieteiden kollegiumissa. Hänen on muodin tutkimuksen, visuaalisen kulttuurin, visualisoidun kulutuskulttuurin, nykytaiteen, kriittisen sukupuoliteorian ja lapsuudentutkimuksen asiantuntija. Vänskä tutkii kuinka kaupallinen visuaalinen kulttuuri, erityisesti mainonta, muokkaa käsityksiä identiteeteistä ja kuinka vaatteet toimivat viestinnän ja identiteetin rakentamisen välineenä.
Annamari Vänskä (Ph.D.) works as the Collegium Researcher at the University of Turku. She is expert in fashion studies, visual culture, visualised consumer culture, contemporary art, critical gender theory and childhood studies. She is interested in exploring how commercial visual culture, especially advertising, is used in shaping identities, how clothes are read, and how they are used in identity construction.
Annamari Vänskä’s talk is in Finnish.
http://www.annamarivanska.com/
https://twitter.com/AnnamariVanska
Robert Simmon
Robert Simmon on työskennellyt lähes 20 vuotta visualisoijana NASAn Earth Observatoryssa, josta hän siirtyi äskettäin Planet Labs -yrityksen leipiin. Hänen erityisalanaan ovat satelliittiaineistojen pohjalta rakennetut kuva-aineistot joita on käytetty laajasti NASAn ulkopuolellakin, mm. lehdistössä ja mainoksissa. Hänen tunnetuimpia töitään on vuonna 2002 julkaistu, Blue Marble -nimellä tunnettu kuva maapallosta joka nähtiin mm. alkuperäisen iPhonen taustakuvana. Työssään hän pyrkii tuottamaan selkeitä ja helposti ymmärrettäviä visualisointeja monimutkaisesta datasta ottaen huomioon ihmisen havainnon rajoitteet ja vahvuudet.
Simmon kuului myös maailman arvostetuimman infografiikkakilpailu Malofiejin tämänvuotiseen tuomaristoon.
Robert Simmonin puheenvuoro on englanninkielinen.
Robert Simmon is a data visualizer and designer with nearly two decades of experience at NASA’s Earth Observatory, who recently moved to the startup company Planet Labs. He is an expert at creating clear and compelling imagery from satellite data. He focuses on producing visualizations that are elegant and easily understandable, while accurately presenting the underlying data. His imagery has appeared in newspapers, web sites, and advertisements. The 2002 Blue Marble, a simulated view of the Earth, was featured on the login screen of the original Apple iPhone.
Simmon was also a member of the jury at this year’s Malofiej awards.
His talk is titled “Understanding Earth by Understanding Perception”.
http://earthobservatory.nasa.gov/blogs/elegantfigures/
https://twitter.com/rsimmon
Stefanie Posavec
http://www.stefanieposavec.co.uk
https://twitter.com/stefpos
Graham Douglas
Graham Douglasin puheenvuoro on englanninkielinen.